Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2067/927
Title: Le musiche di Prokof'ev per Alexander Nevskij di Eisenstein
Authors: Cossu, Matteo
Keywords: Melisma;Peregrinus Expectavi;Contrappunto;Dissonanza;Contrasto;Montaggio;Bianco e nero;Counterpoint;Dissonance;Contrast;Editing;Black and white
Issue Date: 24-Mar-2010
Series/Report no.: Tesi di laurea. 2. livello. Classe 16 S;
Abstract: 
La colonna sonora per il film Alexandr Nevskij nasce dalla collaborazione, realizzata nella pienezza di una comune visione artistica, tra due geni, Prokof'ev e Eisenstein. Il film del 1938, caratterizzato da un prepotente messaggio politico ideologico, può configurarsi come un capolavoro epico-corale inserito nel contesto storico in cui i due artisti hanno operato. La musica di Prokof'ev si adatta perfettamente alle intuizioni cinematografiche del regista caratterizzate dall'uso dissonante del montaggio e dalle inquadrature frammentarie, attraverso la dissoluzione del linguaggio tonale, la vivacità del contrappunto e l'efficacia della strumentazione. Mentre nel film le musiche sono realizzate in funzione delle immagini, dei gesti e delle atmosfere, avulsa dal contesto cinematografico la colonna sonora di Prokof'ev si trasforma in una vera e propria Suite sinfonica che prende il nome di Cantata su Alexandr Nevskij, un'opera da eseguire in concerto che assume toni cameristici e sinfonici, e costituisce un'importante tappa nell'iter compositivo del musicista russo.

The soundtrtack for the film Alexandr Nevskij, is a collaboration, made in the fullness of a common artistic vision of two genius, Prokof'ev and Eisestein. The film of 1936, characterized by an overbearing political-ideological message, may take a form of an epic-choral masterpiece inserted in the historical context in which the two artists have worked.
The music of Prokof'ev fits perfectely to the cinematographic insights of the director , characterized by the dissonant use of the editing and fragmentary framing, trough the dissolution of the tonal language, the vivacity of the counterpoint and the effectiveness of the instrumentation.
While the music in the film is made according to images, gestures and atmospheres, taken out of cinematographic context, the soundtrack of Prokof'ev is transformed into a veritable symphonic suite that takes the name of Cantata about "Alexandr Nevskij", a work to perform in concert that takes chamber and symphonic tunes, and constitutes an important stage in the compositional iterate of the Russian musician.
Description: 
Tesi di laurea di 2. livello in Lingue e letterature straniere moderne. Corso di laurea in Filologia Moderna. A. a. 2008/2009. Relatore Prof. Franco Carlo Ricci. Correlatore Prof. ssa Paola Dalla Torre. Correlatore Prof. Gaetano Platania.
URI: http://hdl.handle.net/2067/927
Rights: If not otherwise stated, this document is distributed by the Tuscia University Open Archive under a Creative Commons 2.0 Attribution - Noncommercial - Noderivs License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/)
Appears in Collections:LINGUE - Archivio delle tesi di laurea

Files in This Item:
File Description SizeFormat
mcossu_tesi_ii.pdf15.14 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

2
Last Week
0
Last month
0
checked on Oct 20, 2020

Download(s)

8
checked on Oct 20, 2020

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons