Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2067/574
Title: Effetti privatistici delle attività delle autorità amministrative indipendenti
Other Titles: The effects on private law of the activities of indipendent administrative authorities
Authors: Bucalo, Valeria
Keywords: Autorità amministrative indipendenti;Independent administrative authorities;IUS/01
Issue Date: 14-Oct-2008
Publisher: Università degli studi della Tuscia - Viterbo
Series/Report no.: Tesi di dottorato di ricerca. 18. ciclo
Abstract: 
La tesi affronta il tema degli effetti spiegati sul piano civilistico da alcuni provvedimenti adottati dalle Autorità Amministrative Indipendenti.
Dopo il richiamo, seppure in sintesi, dell’ambito storico-economico (liberalizzazioni del mercato e privatizzazioni) nel quale si colloca e va individuata la genesi di tali organismi indipendenti, si è proceduto alla analisi sistematica delle Autorità medesime, suddividendo la trattazione in due parti.
L’una, dedicata alle Autorità cd. “di regolazione” - Autorità per l’energia elettrica ed il gas; Autorità per le garanzie delle comunicazioni; ISVAP - preposte alla regolazione ed al successivo controllo del settore di propria competenza.
L’altra, riservata alle Autorità cd. “di garanzia” - Banca d’Italia; Consob, Antitrust – istituite allo scopo di garantire ed assicurare la tutela di interessi pubblici o collettivi di rilevanza costituzionale.
Per ciascuna delle Autorità menzionate è stata richiamata ed esaminata sia la legge istitutiva sia le successive che ne hanno integrato e/o modificato la disciplina.
La vastità del panorama normativo - cui corrisponde, peraltro, la complessità e la diversità dei poteri e delle funzioni riconosciuti a ciascun organismo – e l’ambito del profilo specifico trattato hanno reso necessaria la individuazione selettiva delle norme più rilevanti sotto il profilo civilistico, anche alla luce della prassi applicativa.
Si è, quindi, proceduto ad enucleare le norme che attribuiscono alle Autorità:
- poteri di natura prevalentemente “regolatoria”, che si esplicano e si realizzano mediante provvedimenti normativi di natura secondaria (“regolamenti” ed anche “direttive” dell’Autorità per l’energia elettrica ed il gas e dell’Autorità per le garanzie delle comunicazioni; regolamento ISVAP in ordine al contenuto ed allo schema della “nota informativa”);
- poteri di natura più squisitamente amministrativa cui corrispondono atti amministrativi a carattere discrezionale (“autorizzazione in deroga” dell’Antitrust);
- altri poteri, infine, cui il legislatore non attribuisce un preciso nomen (potere della Banca d’Italia di prescrivere il “contenuto tipico determinato” per determinati contratti o titoli), lasciando spazio a diverse soluzioni interpretative.
Quanto agli effetti conseguenti alla mancata osservanza dei provvedimenti delle Autorità, talora è prevista la sanzione di “nullità relativa” (in caso di “inosservanza” della forma prescritta dalla Consob ed in caso di contratto “difforme” rispetto al contenuto tipico determinato prescritto dalla Banca d’Italia). Altra volta (nell’ambito del mercato vincolato della energia elettrica) conseguono la “modifica” e la “revisione” del regolamento di servizio.
L’approfondimento dei temi trattati nell’ampiezza del quadro legislativo rende palese la difficoltà di affrontare in termini unitari il profilo degli “effetti privatistici” delle (diverse) attività delle Autorità Amministrative Indipendenti e di pervenire ad univoche conclusioni di sintesi.

The thesis addresses the civil-law effects of several measures issued by the Independent Administrative Authorities.
A brief review of the historical and economic context leading up to the establishment of the independent authorities (market liberalization and privatization), is followed by a two-part systematic analysis of the Authorities themselves.
The first part focuses on the so-called “regulatory” authorities, such as the electricity and gas regulator, the telecommunications regulator, and the insurance market regulator (ISVAP), set up to regulate and control their respective market sectors.
The second part focuses on the so-called “supervisory” authorities, such as the Bank of Italy, the financial services authority (Consob) and the competition authority, set up to ensure the protection and safeguarding of constitutionally relevant public or collective interests.
The laws establishing each of the above mentioned Authorities are examined, including any later supplements and/or amendments.
Due to the vastness of this body of regulations, which, moreover, reflects the great complexity and diversity of the powers and functions of each organization, and the specific profile addressed, it has been necessary to selectively determine the more relevant civil-law rules and provisions, also in the light of their application.
Therefore, the thesis highlights the provisions vesting the Authorities with the following powers:
- powers of a predominantly “regulatory” nature, which translate into the issuing of secondary legislation (the “regulations” or “directives” issued by the electricity and gas regulator and the telecommunications regulator; the ISVAP regulation relating to the layout and contents of the “nota informativa” or notice providing information on insurance policies);
- administrative powers, translating into the introduction of discretionary administrative measures (in the form of the “autorizzazione in deroga” by the competition authority, namely authorized exceptions to the law);
- other powers without a specific name (such as, for example, the power of the Bank of Italy to lay down, in a pre-determined manner, a “template” for certain contracts or securities), leaving room for various legal interpretations.
With regard to the effects of the failure to comply with and abide by the measures introduced by the Authorities, a penalty of “nullità relativa” (relative voidness) is sometimes provided (in the case of failure to comply with the form laid down by the Consob, and in the case of contracts “differing” from the standard template set out by the Bank of Italy). In other cases (with regard to the regulated electricity market) there is the “amendment” or “revision” process of the supply regulation.
The in-depth investigation of the subject matter, with respect to the broadness of the statutory framework, clearly highlights the difficulty of addressing the “civil-law effects” of the (different) activities of the Independent Administrative Authorities in unitary terms, and, therefore, to reach univocal summary conclusions.
Description: 
Dottorato di ricerca in Diritto dell' economia
URI: http://hdl.handle.net/2067/574
Rights: If not otherwise stated, this document is distributed by the Tuscia University Open Archive under a Creative Commons 2.0 Attribution - Noncommercial - Noderivs License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/)
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