Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/2067/3043
Title: | Cicli biblici in Italia centro-meridionale (secoli 11.-13.): programmi iconografici della pittura monumentale e tradizione figurativa del manoscritto miniato | Other Titles: | Biblical cycles in middle-southern Italy (11.-13. century): iconographical cycles of monumental picture and figurative tradition in illuminated manuscipts | Authors: | Paniccia, Chiara | Keywords: | Iconografia;Bibbie atlantiche;Bibbia;Riforma gregoriana;San Giovanni in Laterano;Libro miniato;Cicli biblici;Roma;Iconography;Atlantic bibles;Bible;Gregorian reform;Illuminated manuscripts;Biblical cycles;Rome | Issue Date: | 27-Nov-2015 | Publisher: | Università degli studi della Tuscia - Viterbo | Series/Report no.: | Tesi di dottorato di ricerca. 27. ciclo | Abstract: | La rinascita degli studi biblici, dalla metà del secolo XI, rappresenta il fondamento ecclesiologico da cui muove l'ideologia della Riforma, che avrebbe elaborato e diffuso una rinnovata edizione della Vulgata e promosso una gloriosa stagione della bibbia, dipinta sulle pareti basilicali e illustrata nei manoscritti. La presente ricerca indaga le tradizioni iconografiche bibliche, in Italia centromeridionale, tra la seconda metà del secolo XI e gli anni Sessanta del Duecento, al fine di riflettere sul valore assegnato alle immagini, sia nel libro miniato sia nella pittura monumentale, sulle rispettive tradizioni figurative e sulla possibilità d'interazione tra cantieri d'arte monumentale e officine attive nella decorazione libraria. The renaissance of biblical studies, from the half of 11th century, represents the claim of the Church to Reform's ideology: it elaborates a new edition of the Vulgata and promotes a glorious season for the Bible, painted in church's walls and illustrated in illuminated manuscripts. The research inspects iconographical biblical traditions, in Middle-Southern Italy, from the second half of 11th century to the Sixties of 13th century, to reflect on the meaning of images, both in illuminated manuscripts both in monumental pictures, on the respective figurative traditions and on the possibility of interaction between workshops of monumental art and workshops active in book's illumination. |
Description: | Dottorato di ricerca in Memoria e materia dell'opera d'arte attraverso i processi di produzione, storicizzazione, conservazione e musealizzazione |
URI: | http://hdl.handle.net/2067/3043 |
Appears in Collections: | Archivio delle tesi di dottorato di ricerca |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Paniccia C_tesid.pdf | 134.54 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
86
Last Week
0
0
Last month
1
1
checked on Mar 27, 2024
Download(s)
41
checked on Mar 27, 2024
Google ScholarTM
Check
All documents in the "Unitus Open Access" community are published as open access.
All documents in the community "Prodotti della Ricerca" are restricted access unless otherwise indicated for specific documents