Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2067/2947
Title: Performance management in higher education : theoretical foundations and empirical investigations
Other Titles: La gestione della performance nell'alta formazione: basi teoriche e indagini empiriche
Authors: Serpico, Elsa
Keywords: Performance;Quality;Higher education;University;Management;Qualità;Università;Alta formazione;Sistemi di gestione;SECSP13
Issue Date: 24-Jun-2015
Publisher: Università degli studi della Tuscia - Viterbo
Series/Report no.: Tesi di dottorato di ricerca. 26. ciclo
Abstract: 
Over the last thirty years the higher education sector has witnessed several changes. Factors like “massification” of higher education, cuts in public funding, a greater competition and the “marketization” of the sector forced institutions to evolve and to apply performance management systems. For this reasons, the aim of this thesis is twofold, to give some evidence on how performance management systems can be implemented in higher education institutions, and to provide some insights about the barriers and the potential benefits. To answer the research question, a case study was carried out involving the University of Tuscia.
The main contribution of this thesis lies in the analysis of the first empirical case study which integrates all strategic areas of higher education institutions, i.e. teaching, research and administrative services, and that takes into account all performance dimensions, i.e. efficiency, effectiveness and quality. Furthermore, this research provides relevant suggestions for managers of higher education institutions.

Negli ultimi trent’anni il settore dell’istruzione superiore ha assistito a diversi cambiamenti. Fattori come la “massificazione” dell’istruzione superiore, i tagli dei fondi pubblici, una maggiore competizione e la “mercatizzazione” del settore hanno spinto gli atenei ad evolvere ed applicare sistemi di gestione delle performance. Per questo motivo, lo scopo della tesi è duplice, dare evidenza su come i sistemi di gestione delle performance possano essere implementati negli atenei e fornire delle idee iniziali riguardo le barriere e i potenziali benefici. Per rispondere alla domanda di ricerca, è stato condotto un caso studio coinvolgendo l’Università della Tuscia.
Il contributo principale della tesi riguarda l’analisi del primo caso studio che integra tutte le aree strategiche delle università, ovvero didattica, ricerca e servizi amministrativi, e che prende in considerazione tutte le dimensioni della performance, ovvero efficienza, efficacia e qualità. Inoltre, questa ricerca offre spunti e suggerimenti rilevanti per i dirigenti delle università.
Description: 
Dottorato di ricerca in economia e territorio
URI: http://hdl.handle.net/2067/2947
Appears in Collections:Archivio delle tesi di dottorato di ricerca

Files in This Item:
File Description SizeFormat
eserpico_tesid.pdf1.71 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

1
Last Week
0
Last month
0
checked on Oct 23, 2020

Download(s)

3
checked on Oct 23, 2020

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons