Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2067/2754
Title: Petrovac sausage and Futog cabbage: market perspectives for two Serbian PDO’s. A field analysis on Italian and Serbian consumers
Other Titles: La salsiccia Petrovac ed il cavolo Futog: le prospettive di mercato per i due prodotti serbi DOP. Un'analisi di settore per i consumatori serbi ed italiani
Authors: Panin, Biljana
Keywords: Protected designations of origin;Traditional Serbian products;Cluster analysis;Consumer attitude;Market survey;DOP;Prodotti tradizionali serbi;Attitudine del consumatore;Indagine di mercato;AGR/01
Issue Date: 20-Jun-2013
Publisher: Università degli studi della Tuscia - Viterbo
Series/Report no.: Tesi di dottorato di ricerca. 25. ciclo
Abstract: 
The objective of the research was to analyse potential of two Serbian products, with geographical indication, in the market. Another objective was to understand who are consumers of these products and if they would pay for these products. These objectives were explored in cases of two Serbian PDO products- Futog cabbage and Petrovac sausage, on two markets – in Serbia and in Italy. Aspects that were analysed are Serbian and Italian consumers’ behavior and attitudes towards PDO/PGI products; exploring the food consumers’ preferences related to the geographically determined food; their attitudes towards the quality guarantee labeled food and if they are willing to pay for it. One additional aspect of the research was to explore consumers’ attitude for non EU, in this case Serbian PDO/PGI products, in Italy.
Both supply and demand side were analysed. Supply side analysis was a qualitative analysis. Field research was conducted with open interviews, in order to find case studies, to collect data about them, to get information from authorities and producers, in order to have enough information to continue research with consumers. Demand side analysis was a quantitative analysis. Consumer surveys were conducted, in order to assess future perspectives for two products. On the basis of data collected from consumers in Serbia and Italy, collected data were analysed quantitatively, by using cluster analysis.
Research showed that market potential for two Serbian products exist both in Serbia and in Italy. But consumers have different attitudes and interests towards two products, and also different willingness to buy and to pay for these products. Cluster analysis identified three different consumers groups in Serbia, that can be identified as “Consumers with strong interest in Futog cabbage and Petrovac sausage”, “Consumers moderately interested in Futog cabbage and Petrovac sausage”, and the third group “Consumers not willing to pay more for two Serbian PDOs”. Cluster analysis for Italian sample also identified three different groups of consumers, that can be summarized as follows: ”Consumers not interested in the two Serbian PDOs”, “Consumers interested in typical food”, “Consumers very interested in two Serbian PDOs”.

L'obiettivo della ricerca è quello di analizzare le potenzialità di due prodotti serbi, con indicazione geografica protetta, nel mercato. Inoltre si vogliono individuare i potenziali consumatori di questi prodotti e la loro disponibilità a pagare. Questi obiettivi sono stati analizzati per due prodotti serbi DOP – il cavolo Futog e la salsiccia Petrovac, in due mercati - Serbia ed Italia. Gli aspetti che sono stati analizzati sono: «comportamenti e atteggiamenti nei confronti delle DOP / IGP; analizzare le preferenze e l’atteggiamento i dei consumatori serbi ed italiani relativi ai prodotti geograficamente protetti; il loro atteggiamenti verso i marchi di qualità e la loro disponibilità a pagare. Un ulteriore aspetto della ricerca è quello di esplorare l'atteggiamento dei consumatori italiani per i prodotti DOP non UE, in questo caso della Serbia DOP / IGP.
Sono analizzati sia il lato dell’offerta che della domanda. L’analisi dal lato dell'offerta è un'analisi qualitativa. La ricerca sul campo è stata condotta con interviste aperte, al fine di trovare casi di studio, per raccogliere dati , per ottenere informazioni da parte delle autorità e dei produttori, al fine di disporre di informazioni sufficienti per continuare la ricerca con i consumatori. L’analisi della domanda è un'analisi quantitativa. Sono state condotte indagini presso i consumatori, al fine di valutare le prospettive future per i due prodotti. Sulla base dei dati raccolti da parte dei consumatori in Serbia e in Italia, i dati raccolti sono stati analizzati quantitativamente, utilizzando la “cluster analysis”.
La ricerca ha dimostrato che il potenziale di mercato per i due prodotti serbi esiste sia in Serbia che in Italia. Ma i consumatori hanno diverse attitudini ed interessi verso i due prodotti, e anche diverse disponibilità di acquistare e pagare questi prodotti. La “cluster analysis” ha identificato tre diversi gruppi di consumatori in Serbia. Questi gruppi possono essere identificati come "I consumatori con forte interesse al cavolo Futog e la salsiccia Petrovac ", "I consumatori moderatamente interessati al cavolo Futog ed alla salsiccia Petrovac ", ed il terzo gruppo "I consumatori non sono disposti a pagare di più per il cavolo Futog e la salsiccia Petrovac ". L’analisi dei cluster per il campione italiano ha inoltre individuato tre diversi gruppi di consumatori, che possono essere riassunti come segue: "I consumatori non interessati ai due prodotti serbi DOP", "I consumatori interessati ai prodotti tipici", "I consumatori molto interessati ai due prodotti serbi DOP"
Description: 
Dottorato di ricerca in Economia e territorio
URI: http://hdl.handle.net/2067/2754
Appears in Collections:Archivio delle tesi di dottorato di ricerca

Files in This Item:
File Description SizeFormat
bpanin_tesid.pdf3.09 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

4
Last Week
0
Last month
3
checked on Jan 26, 2021

Download(s)

6
checked on Jan 26, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.