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Title: Deseine, un viaggio verso il sacro
Other Titles: Deseine, a journey towards the sacred
Authors: Galli, Francesca <L-LIN/04>
Keywords: Odeporica;Viaggio nella Tuscia;Sacro;Travel literature;Travel in northern Latium;The sacred;L-LIN/04
Issue Date: 15-Apr-2011
Publisher: Università degli studi della Tuscia - Viterbo
Series/Report no.: Tesi di dottorato di ricerca. 23. ciclo
Abstract: 
Lo spirito di questa ricerca si può riassumere nella frase di Sant’Agostino
“Il mondo è un libro e coloro che non viaggiano ne leggono soltanto una
pagina”.
François-Jaques Deseine ha scritto un saggio sul libro del mondo o,
piuttosto, su uno dei capitoli del libro del mondo, quello dedicato all’Italia.
Il Nouveau Voyage d’Italie è una corposa narrazione, in due volumi, del suo
itinerario nelle regioni italiane, nella quale il francese elenca, in maniera a
volte un po’ troppo didascalica, le bellezze di un’area divenuta oggetto di
relazioni e diari di viaggio sin dal XVI secolo.
Non si conosce molto di Deseine, ma quello che si può evincere dai temi
trattati in quest’opera è la sua profonda fede cattolica, in un’epoca in cui
ormai prende piede il pensiero illuministico. Egli invece non demorde e
affronta alcuni argomenti come fossero i racconti di un sacerdote o di un
vescovo in viaggio sulle strade della fede, la Via Francigena, per esempio.
Ed è infatti la “strada di Francia” che il parigino segue, almeno per quanto
riguarda il tratto laziale, di nostro interesse. Come ogni buon cattolico che si
rispetti, ripercorre durante la descrizione della provincia denominata
Patrimonio di San Pietro, quelle che sono considerate le tappe fondamentali
di quell’area di strada definita Via Francigena, come si può verificare
controllando le mappe e gli itinerari realizzati per conto del Ministero per i
Beni e le Attività Culturali. E in questo excursus non poteva mancare la città
di Viterbo, che Deseine gratifica dedicandole qualche pagina, a differenza
della maggior parte dei testi di viaggio a lui contemporanei, ma anche
precedenti e successivi, che si soffermano sulla città papale solo per qualche
riga e talvolta con commenti poco lusinghieri. La concisione di tali testi e la
mancanza di trasporto emotivo dell’opera di Deseine hanno portato, nel
tentativo di rendere esauriente e stimolante la ricerca, allo studio di alcuni
manoscritti inerenti la situazione dell’accoglienza ospedaliera cattolica a
Viterbo, tra la fine del ‘600 e l’inizio del ‘700. Si tratta di alcuni carteggi tra
i due conventi viterbesi di Santa Maria in Gradi e Santa Maria della
Quercia, entrambi diretti dai Padri domenicani, in merito a una controversia
sorta per la gestione dell’ospitalità in seno alle due strutture. Ci si riferisce
ad alcuni manoscritti che, una volta adattati, risultano circa 47 pagine a
stampa, rinvenuti nell’Archivio Generale dell’Ordine dei Predicatori, presso
la Chiesa di Santa Sabina a Roma e databili successivamente alla seconda
metà del 1700. È noto che la chiesa e il convento di Gradi, di cui si narra
che furono donati direttamente a San Domenico dal cardinale viterbese
Raniero Capocci tra il 1217 e il 1223, dirigevano le attività dell’ospedale
annesso, la Domus Dei, voluto da Visconte Gatti nel 1292. Oggigiorno si
conserva purtroppo una struttura fatiscente, le cui bellezze del passato
possono solo essere intuite da un occhio esperto, considerato che è stato
depredato della maggior parte dei suoi ornamenti e decorazioni, come per
esempio l’edicola sovrastante la porta, trasferita nel Museo Civico della
città, forse per donarle quell’eternità che contemporaneamente si andava a
sottrarre a un edificio che, già situato fuori le mura, dunque esterno al
circuito del centro storico, si è andato man mano ad amalgamare alle case di
moderna fattura. Risulta quindi avvolto dal silenzio del suo passato, seppure
incredibilmente attivo e al centro di un’alquanto rumorosa querelle
settecentesca tra i due conventi, che non si risparmiano colpi bassi e
ritorsioni, che si accusano di sfruttare cerimonie e tradizioni pur di creare
disagio al contendente, che richiedono l’attenzione di alte cariche e sfruttano
testimonianze di ogni tipo a proprio favore.

The meaning of this research can be summed up by the following Saint
Augustine’s quote: “the world is a book and those who do not travel read
only one page”.
François-Jaques Deseine wrote an essay on the book of the world or, better,
he wrote an essay on the chapter dedicated to Italy. His Nouveau Voyage
d’Italie is an abundant narration of his itinerary across Italian regions, into
two volumes, in which the Frenchman lists, sometimes too pedantically, the
beauties of an area which has been the main theme of travel accounts and
diaries since the 16th century. We know only a little about Deseine, but what
we can infer, from the topics he deals with in his work, is his deep catholic
faith in a time when the Enlightenment way of thinking is nearly gaining
ground. But he does not give up and handles some topics as a priest or a
bishop travelling on the roads of the faith, the Francigena, for example. And
in fact he follows the “road to France”, at least as far as the stretch of
Latium is concerned, which is the matter of our interest. As every selfrespecting
good catholic, the Parisian follows, during the description of the
province named Patrimonio di San Pietro, those which are considered the
basic legs of this road area which is called Francigena, as we can verify
through the maps and the routes of the Ministry for the Arts. Viterbo had
definitely to be covered with this digression. Deseine gratifies this town,
describing it in some pages, unlike the most of his contemporary travel
accounts, but even the previous and following ones, which dwell upon the
papal town only in few lines, using sometimes unflattering remarks. There is
a great difficulty to give a straight evaluation of his travel account because it
is not able to live by itself, it is only a long list of places and of historical
and traditional events, totally lacking in personal comments.
It was advisable to widen the research towards other aspects, which were
useful to make the outline of the eighteenth century travel almost perfect.
There are some manuscripts concerning the hospital reception in Viterbo,
between the end of the Seventeenth century and the beginning of the
Eighteenth century. It is an exchange of letters which roused a long
controversy between two Dominican Friaries in Viterbo, that of Santa Maria
in Gradi and that of Santa Maria della Quercia, about the hospitality
management. These manuscripts, once adapted, turn out 47 printed pages.
We found them at the Domenican Records Office of Santa Sabina Church in
Rome and they may be dated after the second half of the Eighteenth century.
They are catalogued as XI 5750 Conventus sub titulo Sanctae Mariae ad
Gradus and precisely the 5750/IV contains the details of the litigation. Here
is, in short, the content of these manuscripts: Santa Maria della Quercia
Friars should have refunded Santa Maria in Gradi Friars for the guest
maintenance, but they refuse. A long controversy opened and both the
structures referred to different Masters of the Dominican Order to obtain to
be right. It shows the drop in attendance of visitors in a very busy town, the
last leg of a journey to Rome, as well as the favourable or disadvantageous
terms of a friary, which was located in or out of a town. It also shows the
various matters related to the means of support of a hospice, where charity
brought profit to account.
At last, here is the reason why we have chosen the title Deseine. A journey
towards the sacred: it is undoubtedly true that Deseine was a catholic, but
he was a catholic soaked with Enlightenment, and then shifting between the
desire of experiencing and that of symbolizing classicism and learning. Italy
is the home of the sacred; with Jerusalem and Santiago de Compostela,
Rome is one of the three destinations of the religious journey; it is the place
where Saint Peter and Saint Paul were martyrized. Therefore it is impossible
to go through this area ignoring its miracles, relics and sacred places. It is
difficult to plan a journey going off the Francigena Road which led to Rome
from Northern Europe, through the Alps and the Apennines, running across
Tuscany and Latium. The Francigena Road touched Viterbo, which stayed
on the fringe of the pilgrims uproar because, once they got the Tuscia, their
journey was almost finished, the sacred was almost tangible. A marginal
status which has been a mixed blessing for the town: it has been cut off from
the mass travelling and it has sunk into oblivion, but it has also been
protected from many defacing. It is now the ideal area to increase the value
of the sacred path.
Description: 
Dottorato di ricerca in Storia e cultura del viaggio e dell'odeporica nell'età moderna
URI: http://hdl.handle.net/2067/2431
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