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http://hdl.handle.net/2067/2431
Title: | Deseine, un viaggio verso il sacro | Other Titles: | Deseine, a journey towards the sacred | Authors: | Galli, Francesca <L-LIN/04> | Keywords: | Odeporica;Viaggio nella Tuscia;Sacro;Travel literature;Travel in northern Latium;The sacred;L-LIN/04 | Issue Date: | 15-Apr-2011 | Publisher: | Università degli studi della Tuscia - Viterbo | Series/Report no.: | Tesi di dottorato di ricerca. 23. ciclo | Abstract: | Lo spirito di questa ricerca si può riassumere nella frase di Sant’Agostino “Il mondo è un libro e coloro che non viaggiano ne leggono soltanto una pagina”. François-Jaques Deseine ha scritto un saggio sul libro del mondo o, piuttosto, su uno dei capitoli del libro del mondo, quello dedicato all’Italia. Il Nouveau Voyage d’Italie è una corposa narrazione, in due volumi, del suo itinerario nelle regioni italiane, nella quale il francese elenca, in maniera a volte un po’ troppo didascalica, le bellezze di un’area divenuta oggetto di relazioni e diari di viaggio sin dal XVI secolo. Non si conosce molto di Deseine, ma quello che si può evincere dai temi trattati in quest’opera è la sua profonda fede cattolica, in un’epoca in cui ormai prende piede il pensiero illuministico. Egli invece non demorde e affronta alcuni argomenti come fossero i racconti di un sacerdote o di un vescovo in viaggio sulle strade della fede, la Via Francigena, per esempio. Ed è infatti la “strada di Francia” che il parigino segue, almeno per quanto riguarda il tratto laziale, di nostro interesse. Come ogni buon cattolico che si rispetti, ripercorre durante la descrizione della provincia denominata Patrimonio di San Pietro, quelle che sono considerate le tappe fondamentali di quell’area di strada definita Via Francigena, come si può verificare controllando le mappe e gli itinerari realizzati per conto del Ministero per i Beni e le Attività Culturali. E in questo excursus non poteva mancare la città di Viterbo, che Deseine gratifica dedicandole qualche pagina, a differenza della maggior parte dei testi di viaggio a lui contemporanei, ma anche precedenti e successivi, che si soffermano sulla città papale solo per qualche riga e talvolta con commenti poco lusinghieri. La concisione di tali testi e la mancanza di trasporto emotivo dell’opera di Deseine hanno portato, nel tentativo di rendere esauriente e stimolante la ricerca, allo studio di alcuni manoscritti inerenti la situazione dell’accoglienza ospedaliera cattolica a Viterbo, tra la fine del ‘600 e l’inizio del ‘700. Si tratta di alcuni carteggi tra i due conventi viterbesi di Santa Maria in Gradi e Santa Maria della Quercia, entrambi diretti dai Padri domenicani, in merito a una controversia sorta per la gestione dell’ospitalità in seno alle due strutture. Ci si riferisce ad alcuni manoscritti che, una volta adattati, risultano circa 47 pagine a stampa, rinvenuti nell’Archivio Generale dell’Ordine dei Predicatori, presso la Chiesa di Santa Sabina a Roma e databili successivamente alla seconda metà del 1700. È noto che la chiesa e il convento di Gradi, di cui si narra che furono donati direttamente a San Domenico dal cardinale viterbese Raniero Capocci tra il 1217 e il 1223, dirigevano le attività dell’ospedale annesso, la Domus Dei, voluto da Visconte Gatti nel 1292. Oggigiorno si conserva purtroppo una struttura fatiscente, le cui bellezze del passato possono solo essere intuite da un occhio esperto, considerato che è stato depredato della maggior parte dei suoi ornamenti e decorazioni, come per esempio l’edicola sovrastante la porta, trasferita nel Museo Civico della città, forse per donarle quell’eternità che contemporaneamente si andava a sottrarre a un edificio che, già situato fuori le mura, dunque esterno al circuito del centro storico, si è andato man mano ad amalgamare alle case di moderna fattura. Risulta quindi avvolto dal silenzio del suo passato, seppure incredibilmente attivo e al centro di un’alquanto rumorosa querelle settecentesca tra i due conventi, che non si risparmiano colpi bassi e ritorsioni, che si accusano di sfruttare cerimonie e tradizioni pur di creare disagio al contendente, che richiedono l’attenzione di alte cariche e sfruttano testimonianze di ogni tipo a proprio favore. The meaning of this research can be summed up by the following Saint Augustine’s quote: “the world is a book and those who do not travel read only one page”. François-Jaques Deseine wrote an essay on the book of the world or, better, he wrote an essay on the chapter dedicated to Italy. His Nouveau Voyage d’Italie is an abundant narration of his itinerary across Italian regions, into two volumes, in which the Frenchman lists, sometimes too pedantically, the beauties of an area which has been the main theme of travel accounts and diaries since the 16th century. We know only a little about Deseine, but what we can infer, from the topics he deals with in his work, is his deep catholic faith in a time when the Enlightenment way of thinking is nearly gaining ground. But he does not give up and handles some topics as a priest or a bishop travelling on the roads of the faith, the Francigena, for example. And in fact he follows the “road to France”, at least as far as the stretch of Latium is concerned, which is the matter of our interest. As every selfrespecting good catholic, the Parisian follows, during the description of the province named Patrimonio di San Pietro, those which are considered the basic legs of this road area which is called Francigena, as we can verify through the maps and the routes of the Ministry for the Arts. Viterbo had definitely to be covered with this digression. Deseine gratifies this town, describing it in some pages, unlike the most of his contemporary travel accounts, but even the previous and following ones, which dwell upon the papal town only in few lines, using sometimes unflattering remarks. There is a great difficulty to give a straight evaluation of his travel account because it is not able to live by itself, it is only a long list of places and of historical and traditional events, totally lacking in personal comments. It was advisable to widen the research towards other aspects, which were useful to make the outline of the eighteenth century travel almost perfect. There are some manuscripts concerning the hospital reception in Viterbo, between the end of the Seventeenth century and the beginning of the Eighteenth century. It is an exchange of letters which roused a long controversy between two Dominican Friaries in Viterbo, that of Santa Maria in Gradi and that of Santa Maria della Quercia, about the hospitality management. These manuscripts, once adapted, turn out 47 printed pages. We found them at the Domenican Records Office of Santa Sabina Church in Rome and they may be dated after the second half of the Eighteenth century. They are catalogued as XI 5750 Conventus sub titulo Sanctae Mariae ad Gradus and precisely the 5750/IV contains the details of the litigation. Here is, in short, the content of these manuscripts: Santa Maria della Quercia Friars should have refunded Santa Maria in Gradi Friars for the guest maintenance, but they refuse. A long controversy opened and both the structures referred to different Masters of the Dominican Order to obtain to be right. It shows the drop in attendance of visitors in a very busy town, the last leg of a journey to Rome, as well as the favourable or disadvantageous terms of a friary, which was located in or out of a town. It also shows the various matters related to the means of support of a hospice, where charity brought profit to account. At last, here is the reason why we have chosen the title Deseine. A journey towards the sacred: it is undoubtedly true that Deseine was a catholic, but he was a catholic soaked with Enlightenment, and then shifting between the desire of experiencing and that of symbolizing classicism and learning. Italy is the home of the sacred; with Jerusalem and Santiago de Compostela, Rome is one of the three destinations of the religious journey; it is the place where Saint Peter and Saint Paul were martyrized. Therefore it is impossible to go through this area ignoring its miracles, relics and sacred places. It is difficult to plan a journey going off the Francigena Road which led to Rome from Northern Europe, through the Alps and the Apennines, running across Tuscany and Latium. The Francigena Road touched Viterbo, which stayed on the fringe of the pilgrims uproar because, once they got the Tuscia, their journey was almost finished, the sacred was almost tangible. A marginal status which has been a mixed blessing for the town: it has been cut off from the mass travelling and it has sunk into oblivion, but it has also been protected from many defacing. It is now the ideal area to increase the value of the sacred path. |
Description: | Dottorato di ricerca in Storia e cultura del viaggio e dell'odeporica nell'età moderna |
URI: | http://hdl.handle.net/2067/2431 |
Appears in Collections: | Archivio delle tesi di dottorato di ricerca |
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